Jak co roku, także i teraz Kontrapunkt poleca Wam Kalisz Ambient Festiwal. Jest to impreza kierowana do fanów muzyki ambientowej, elektronicznej i eksperymentalnej.
Plan wydarzeń i koncertów 7. edycji Kalisz Ambient Festiwal, który odbędzie się w dniach 28-29 września 2018 przedstawia się następująco:
28.09.
16.00 – 00.00 – Muzyczny Rynek 7. Kalisz Ambient Festiwalu – w holu CKiS
Koncerty – sala widowiskowa Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu
20:05 – 20:50 – Mammoth Ulthana
21:00 – 21:50 – ARMAT Project
22:00 – 22:50 – Kriistal Ann
23:00 – 00:00 – Paradox Obscur
00:00 – do rana – After Party w Pub Urwany Film
29.09.
16.00 – 00.00 – Muzyczny Rynek 7. Kalisz Ambient Festiwalu – w holu CKiS
Koncerty – sala widowiskowa Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu
20:05 – 20:40 – Blokowisko
20:50 – 21:40 – Mia Zabelka
21:50 – 22:50 – Anja Orthodox
23:00 – 00:30 – Variété
00:00 – do rana – After Party w Pub Urwany Film
O wykonawcach:
Kriistal Ann
to jedna z najbardziej utalentowanych artystek gatunku minimal coldwave, obdarzona przy tym niezwykłym głosem. Artystka rozpoczęła w 2013 swoją solową karierę. Wraz z producentem muzycznym ukrywającym się pod pseudonimem Toxic Razor na początku 2014 powołała do życia dark synthpopowy projekt Paradox Obscur. Ponadto nagrywała jako ToyoTomi, inspirujący się kulturą lat 80-tych oraz Sine Silex, oparty na elektronice z dodatkiem eksperymentalnych brzmień i przestrzennych dźwiękowych pejzaży.
Paradox Obscur
to jeden z najciekawszych współczesnych projektów synth popowych, który nawiązuje stylistycznie do nowoczesnej chłodnej elektroniki – odkrywczej i świadomie czerpiącej z dokonań prekursorów gatunku tworzących na początku lat osiemdziesiątych: doskonały analogowy synth, taneczny rytm, poetycka głębia tekstów, oraz fenomenalny kobiecy wokal – tak w skrócie można zdefiniować Paradox Obscur. Projekt powstał w Grecji w styczniu 2014, a założyli go Toxic Razor i Kriistal Ann. Mają na koncie 3 pełne albumy, w tym najnowszy „Artifact” wydany w 2017.
Mia Zabelka
uznawana za pionierkę elektroakustycznego performance jedna z najbardziej nowatorskich skrzypaczek świata, uczennica Dietera Kaufmanna, autorka techniki improwizacyjnej zwanej „automatic playing”.
ARMAT Project
sięga do korzeni europejskiej i afrykańskiej muzyki folkowej. nawiązuje do tradycyjnej melodyki ormiańskiej i polskiej, do afrykańskich rytmów oraz klasycznej muzyki elektronicznej. Ormiańskie instrumenty dęte (duduk, shvi) mają już prawie 3000 lat a ich niespotykane brzmienie nadaje kompozycjom grupy głębi, tajemniczości i powagi.
Ten powstały pod koniec 2017 roku zespół odnajduje obie te stylistyki, konfrontuje i łączy. Członkowie ARMAT Project wywodzą się z różnych środowisk muzycznych; śpiewali w chórach, grali w orkiestrach, zespołach rockowych i elektronicznych. Są to m.in. członkowie legendarnych zespołów polskiej sceny alternatywnej takich jak Dusseldorf i Kafel. Teraz otwierają nowy etap swojej twórczości.
W Kaliszu wystąpią w składzie: Nelli – flety Duduk, Shvi, Pku; Tymek – instrumenty perkusyjne, konga, cajon; Tom – elektronika.
Blokowisko
Na tegorocznej edycji Made in Kalisz Festival duet zdobył główną nagrodę i będzie reprezentował kaliską scenę eksperymentalną.
Mammoth Ulthana
to duet, który tworzą Jacek Doroszenko – elektronika, instrumenty cyfrowe, wideo oraz Rafał Kołacki (znany także z takich projektów jak Grobbing Thristle, HATI, Innercity Ensemble, T’ien Lai czy Molok Mun) – gongi, misy tybetańskie, instrumenty perkusyjne, rogi, grzechotki, dzwonki) tworzących organiczne kompozycje muzyczne. Elektronika zmieszana jest tu z brzmieniem gongów, dzwonów, rogów i zestawu instrumentów etnicznych. Idea formy muzycznej zespołu opiera się na wzajemnym przenikaniu brzmienia tradycyjnych instrumentów akustycznych ze strukturami dźwiękowymi generowanymi przez oprogramowanie komputerowe. Wynikiem kombinacji jest intensywna przestrzeń muzyczna osadzona na solidnych podstawach kompozycyjnych, a jednocześnie bogata w partie nieprzewidzianych zdarzeń dźwiękowych.
Koncepcja ideologiczna projektu jest zbudowana wokół wizji plemienia Mammoth Ulthana, prastarej społeczności szamanów. Muzycy starają się wcielić w życie fenomen doświadczania rzeczywistości poprzez medytację dźwięku, niekoniecznie w stricte muzycznym charakterze. Występom duetu towarzyszy kontemplacyjna projekcja wizualna.
Anja Ortodox – akustycznie
Wyjątkowy koncert, którego główną bohaterką będzie wokalistka zespołu Closterkeller – Anja Orthodox. Artystka zagra koncert akustyczny w duecie, a na warsztat pójdą wszystkie największe hity zespołu.
Czarna dama polskiej sceny muzycznej, twarz i głos zespołu Closterkeller zagra w duecie akustycznym wszystkie największe hity swojego zespołu w specjalnych aranżacjach. W takiej odsłonie Closterkeller wystąpi na żywo po raz pierwszy!
Variété
zespół założony jesienią 1983 roku to jeden z najważniejszych przedstawicieli polskiej sceny nowofalowej i zimnofalowej lat 80. XX w. W swojej twórczości prezentował chłodną, surową muzykę po części inspirowaną The Cure czy Joy Division.
W 1993 roku, po 10 latach istnienia, ukazuję się w końcu debiutancki album grupy, zatytułowany „Variete”.
W następnych latach na rynku pojawiły się kolejne longplaye: „Koncert w Teatrze Stu” (1994) oraz „Wieczór przy balustradzie”(1996). Po okresie wzmożonej aktywności, o grupie zrobiło się cicho – mimo, że formacja nadal oficjalnie istniała. Dopiero w 2001 roku zespół wznowił działalność jednak na dobre powrócili dopiero w maju następnego roku. W 2002 roku ukazał się w końcu rzeczywisty debiut zespołu, pod tytułem „Bydgoszcz 1986”. Poza piosenkami nagranymi w 1986 roku na wydawnictwo trafiło także kilka bonusowych kompozycji pochodzących z koncertów grupy z 1989 roku. W księgarniach natomiast można było nabyć drugi tomik poezji lidera „Record – Play”. Co istotne, niektóre z wierszy, zostały wykorzystane później jako teksty Variété.
W czerwcu 2003 roku formacja weszła do studia Mózg w Bydgoszczy, gdzie rozpoczęła pracę nad muzyką mającą wypełnić jej kolejny album. Nagrania trwały do listopada następnego roku. Gotowe dzieło przynoszące udaną próbę połączenia zimnofalowej estetyki z akcentami klubowymi, dubem i jazzem zatytułowane „Nowy materiał” trafiło na sklepowe półki w marcu 2005 roku. W kolejnych latach ukazały się jeszcze “Zapach wyjścia” (2008), album nagrany w Nowym Jorku z basistą Donaldem Dixonem i perkusistą Luigim Franceschinim, następnie “Piosenki kolonistów” (2013) sięgający do bluesa, jazzu i trip-hopu, koncertowy “PPA Wrocław 2015” (2015) oraz jak dotąd ten ostatni – “Nie Wiem” wydany w 2017 roku.