Założona przez Stephena Bishopa w Middlesbrough gdzieś w okolicach 2012 roku Opal Tapes (obecnie z siedzibą w Newcastle) ma się coraz lepiej. Do limitowanych wydań na kasetach dołączyły płyty winylowe, nieśmiało zaczęły ukazywać się też edycje kompaktowe (głównie na CDR-ach ale jednak). I chociaż obecnie label matkuje już czterem swoim pododdziałom – Black Opal, Zabte Sote, V A N I L L A i Beatrice & Annie – to jednak wciąż najistotniejsze pozostają te prezentowane przez głównego Wydawcę. Przez siedem lat działalności wszystkich opublikowanych tytułów uzbierało się łącznie ponad 180 ale dopiero teraz przyszedł czas na specjalną, oznaczoną numerem 150 realizację pod szyldem opalowych taśm.
26 nagrań przygotowanych z myślą o jubileuszowym wydawnictwie, pakiet dwóch magnetofonowych kaset i prawie 2 i 1/3 godziny muzyki stworzonej przez Artystów indywidualnych i pracujących w duetach to całkiem sporo jak na dzisiejsze standardy coraz bardziej przyzwyczajające nabywców, że mniej więcej 30 minut materiału wystarczyć powinno do ich pełni szczęścia. Tytułem kompilacji Stephen Bishop z przekąsem zastanawia się jak pochłaniające dzisiaj wszystko jak leci, konsumujące muzykę niczym krew wampiry – amatorzy zareagują na tak dużą dawkę często niełatwej muzyki i czy zdołają wszystko wypić i przyswoić. Zostawiając na boku średnio udaną okładkę przyjrzyjmy się temu, co najważniejsze – zawartości muzycznej. A tu jest już bardzo ciekawie.
Zbiór otwiera Selm (bracia Thomas i Nicolas Giets z belgijskiego Eupen) z niepokojącym, przemysłowo zanieczyszczonym minimalistycznym “Nineteen Voices”, po którym ujawnia się wściekły, rozsadzany agresją “White Wall” duetu Avril Spleen, tworzonego przez Freyę Edmondes (Elvin Brandhi, Yeah You) i Josepha Jadama. Chwilę wytchnienia przynosi słuchaczowi Jorge Camacho – rezydujący w Berlinie producent pochodzenia kubańsko-amerykańskiego – nagrywający jako VASE swoim oszczędnym, grzechoczącym “Content Locked” opartym wszak na ambientowych smugach. Uporządkowany bit atakuje z “Floating Tower” kolumbijskiego Filmmakera a wrażenie wzmacnia przypominający czasy agresywnego EBM Irlandczyk Christian Donaghey jako Autumns kompozycją “Nah, You’re Wrong Actually”. Koreański J E L L V A K O dostarcza drum and bassowy “KODE 01”. Stronę A pierwszej kasety zamyka świetny “Mind Hunters”, zniekształcony synthwave Andre Edwards-Roderique’a, Kanadyjczyka ukrywającego się pod pseudonimem R.
Na stronie B moją uwagę przykuły szczególnie trzy kompozycje. Pierwsza z nich jest wspólnym dziełem dwóch bossów – Chafika Chennoufa i Katsunori Sawy. Chennouf to szefujący Leyla Records artysta dźwięku pochodzenia marokańskiego obecnie mieszkający w Amsterdamie, ten drugi urodził się w Kyoto w Japonii i zarządza oficyną 10 Label. Ich wspólne nagranie “Time Of Decait” to diaboliczne zdekonstruowane techno rozbrzmiewające post-apokaliptycznymi szeptami. Kolejna to rozpędzone “Napoli Power” bedąca twardym electro w wykonaniu osiadłego w Amsterdamie producenta Domenico Crisciego oraz ta trzecia – zimna, przestrzenna “Trembling Shape” autorstwa bułgarskiego Evitceles, która nie tylko przynosi ochłodzenie ale należy do najlepszych utworów całego zestawu.
Podobnie zresztą jak doskonały “For Arta” – przepiękny, dedykowany synowi utwór skomponowany przez Atę Ebtekara, najważniejszą postać współczesnego irańskiej elektroniki. Ebtekar nagrywa jako Sote co w języku Farsi oznacza “dźwięk” a od pewnego czasu prowadzi również wspomnianą wyżej Zabte Sote. W swoich nagraniach zachwycająco łączy klasykę perskiej muzyki z nowoczesnym napięciowym eksperymentem współczesności. Wydawali go już i Warp i Sub Rosa i Diagonal. Zwiewny, delikatny “For Arta” lśni na “Amateur Vampires” pełnym blaskiem. Głosy powracają w “Discourse”, nawiedzonym niepokojącymi wokalizami performerki i dizajnerki głosu Sharon Gal – członkinię artystycznego kolektywu Scald Process (projektu Stormfielda czyli menedżera wytwórni Combat Recordings i jednocześnie 1/2 duetu Fausten) – nałożonymi na elektroniczne industrialne podkłady. Działający w z Leeds duet Soft Issues atakuje bezkompromisowym wrzącym noisem a za moment spotyka nas ukojenie w postaci metalicznego drone ambientu w wykonaniu projektu Depletion oraz genialnego “Rust” Eye Spirit & Matta Finneya w którym frapujący dialog głosów i wiolonczeli tworzy niezwykły klimat opowieści o tragicznej, beznadziejnej samotności. Tom Knapp aka SDEM powraca do dźwięcznego eksperymentującego cybernetycznego elektro kompozycją “Kaelie” a Scott Young zamyka stronę A tej moim zdaniem ciekawszej z dwóch części kompilacji powstałym w zaledwie pół godziny, przestrzennym, rozgwieżdżonym space ambientem “Lonely Only”. W podobnym (chociaż mniej kosmicznym) klimacie utrzymane są jeszcze dwa tematy, jakie znalazły się na drugiej stronie tej kasety – piękny, deszczowy ambient “Answer Back” autorstwa Real Terms oraz “Urban Cosmetica” projektu Burning Pyre.
Pochodząca z Teheranu Rojin Sharafi otwiera ostatnią cześć “Amateur Vampire” pokrzykując w elektroakustycznym “Spray And Pray” będącym niejako post scriptum poprzedniego zestawu z tej samej kasety. Manipulacja dźwiękiem, przemysłowe eksperymenty obecne są w nagraniu “Dysphoria” Jordana Edge’a czyli Red Hook Grain Terminal ale w tym wypadku hałaśliwość ustępuje rozespanemu rozmyciu. Adam Denton jako SW1n-Hunter w “John Mainland Is Relocating” początkowo delikatnie operując głosem rozbudowuje utwór wzmacnianym stopniowo natężeniem hałasu, z wyczuciem pozostając w akceptowalnych jego stanach. Ostatnim – zgodnie z kanonami dobrego wychowania – jest sam pomysłodawca czyli Stephen Bishop w wyciszającej, onirycznej cudownie kołyszącej “Sleeping Sickness” opublikowanej jako Basic House, w której brzmienie pianina przeplata się z odgłosami zalewanej deszczem miejskiej ulicy.
Eklektyczna, bezkompromisowa kolekcja nagrań “Amateur Vampire” ukazuje różnorodność artystów wydawanych przez Opal Records, tym samym każdy poszukujący niebanalnych rozwiązań we współczesnym elektronicznym eksperymencie znajdzie tu coś dla siebie. Jestem przekonany, że o większości z nich jeszcze nie raz usłyszymy. Jedno pytanie pozostaje wszak na razie bez odpowiedzi – jak zareagują na nią wampiry – amatorzy?
Wiktor Janda
Wykonawca: Various Artists
Tytuł: Amateur Vampires
Gatunek: Experimental / Electronic
Data wydania: 21 czerwiec 2019
Wydawca: Opal Tapes
Tracklist
A1 Selm – Nineteen Voices 3:42
A2 Avril Spleen – White Wall 4:48
A3 VASE – Content Locked 4:32
A4 Filmmaker – Floating Tower 4:38
A5 Autumns – Nah, You’re Wrong Actually 5:25
A6 J E L L V A K O – KODE 01 2:44
A7 R – Mind Hunters 6:26
B1 XDCVR – X002 5:34
B2 Chafik Chennouf & Katsunori Sawa – Time of Deceit 5:58
B3 Domenico Crisci – Napoli Power 5:12
B4 Katsunori Sawa – Piggy Back 5:36
B5 Monotronique – Driiil 4:43
B6 Evitceles – Trembling Shape 3:53
C1 Sote – For Arta 4:16
C2 Scald & Sharon Gal – Discourse 6:17
C3 Soft Issues – Decompress 5:55
C4 Depletion – Zero Hour 7:04
C5 Eye Spirit & Matt Finney – Rust 6:00
C6 SDEM – Kaelie 3:28
C7 Scott Young – Lonely Only 6:17
D1 Rojin Sharafi – Spray and Pray 7:57
D2 Real Terms – Answer Back 5:24
D3 Red Hook Grain Terminal- Dysphoria 6:32
D4 Burning Pyre – Urban Cosmetica 3:46
D5 SW1n-Hunter – John Mainland Is Relocating 6:53
D6 Basic House – Sleeping Sickness 6:08