Entomologia uczy nas, że mrówki w okresie zimowym zapadają w stan odrętwienia w oczekiwaniu na nadejście wiosny. Nic bardziej mylnego, bowiem uprawiające muzyczną medytację w azjatyckim stylu owady z ant-zen.audio & visual arts pozostają aktywne nawet w tak niesprzyjających warunkach, proponując pięć nowych tytułów na miesiąc luty. A że cenzura jest im jak zwykle obca (slogan “anti zensur”, z którego powstała nazwa wytwórni nadal obowiązuje) czynią to w jak zwykle typowy dla siebie bezkompromisowy sposób.
Już pierwszego dnia lutego otrzymamy najnowsze dzieło Arnauda Coëffica, francuskiego kreatora dźwięku, nagrywającego solowe płyty pod szyldem Sonic Area, producenta znanego także pod pseudonimem Arco Trauma. Nieprzypadkowo zbiór jego nowych nagrań został zatytułowany “Ki”. Album jest hołdem oddanym przez autora kulturze Japonii, duchowej prostocie sztuki zen, sile etycznych zasad kodeksu bushido, filozoficznej i religijnej mądrości taoizmu. Nieżyjący już mistrz aikido, posiadacz 10. dan Koichi Tohei nauczał: “Co oznacza “ki” w naszym życiu? Radość, smutek, wigor, odwaga, tchórzostwo – to terminy jakich używamy na co dzień. Japończycy postrzegają “ki” jako integralną część wszystkich tych elementów. Dla nich człowiek jest stworzony z “ki” wszechświata. Kiedy otrzymuje “ki” – staje się żywy. Gdy pozbawi się go “ki” – umiera, traci swój ludzki kształt. Dopóki jego ciało przepełnia “ki”, emanując z niego, jest pełen wigoru i odwagi”.
Ten zaskakujący album zbudowany jest na nagraniach terenowych uchwyconych w Japonii, a elektronicznie wygenerowane bity i rozłożyste tła swoim udziałem wzbogacają zaproszeni do wzięcia udziału w nagraniach goście – członkowie szalonego post-hardcorowego zespołu Yurodivy, słynna perkusyjna formacja Les Tambours Du Bronx oraz Arnaud Fournier & Hervé Thomas z eksperymentalnego, noise-rockowego Hint.
Cztery dni później swoją premierę mieć będzie winylowy, limitowany do jedynie 50 egzemplarzy (już wyprzedany!) singiel – split dwóch projektów – Thorofon i Eva|3. Na dwu-nagraniowej płytce “La Théorie Du Diable”, dowodzony przez Geneviève Pasquier i Antona Knilperta Thorofon, będący jednym z najważniejszych zjawisk na niemieckiej scenie post-industrialnej, umieścił kompozycję “Devil’s Share”. Drugim równoprawnym utworem jest tutaj “Théorie: Redux”, pierwsze od wielu lat solowe dokonanie autorstwa Paul Lavigne, ukrywającego się pod nazwą Eva|3.
Ósmego lutego Ant-Zen odda w nasze ręce “Au Bout De La Nuit”, najnowszy album Iasona P., greckiego artysty od prawie dwóch dekad nagrywającego jako P.S. Stamps Back, właściciela oficyny wydawniczej 1000+1 TiLt, działającej od 1993 roku ateńskiej wytwórni będącej platformą dla muzyki niekonwencjonalnej i eksperymentalnej, tworzonej z dala od miałkiego mainstreamu. Powstanie poszczególnych nagrań zainspirowały dzieła literatury światowej bądź w zamyśle twórcy stanowią ich dźwiękową interpretację. Kolejne nagrania PS Stamps Back (tym razem w nazwie projektu nie występują kropki) są tu próbą bezpośredniego przekładu słów i obrazów powstających pod wpływem czytania inspirującej książki i słuchania pobudzającej do myślenia muzyki, są próbą uchwycenia tego momentu, w którym słowa i dźwięki zlewają się w ponadczasowy euforyczny sen.
“Dotla” to z kolei wspólne dzieło Kojoohar i Ködzid Goo. Industrialne brzmienia wzbogacone gdzieniegdzie okazjonalnymi samplami pochodzącymi z płyt twórców gatunku. Dystopijny, przywołujący obrazy zagłady ludzkości w licznych odniesieniach literackich, atakujący swoim przekazem monotonny, zimny niczym lód angst pop.
Kojoohar to jednoosobowy projekt pochodzącego z południa Ukrainy Андрійa Кожухарa (Andrii Kozhukhar współtworzy również duet Kadaitcha), łączącego w swojej twórczości archaiczne industrialne artefakty, intencjonalnie generowane szumy i dekompozycję elektroniczno-analogowych miazmatów. Ködzid Goo jest eksperymentalnym składem hip-hopowym wywodzącym się z północnych ziem Republiki Komi, odpowiedzialnym na tej płycie za warstwę wokalną i teksty. W jednym nagraniu gościnnie wystąpiła Natasha Ilminsky, nagrywająca jako Nož Nad Lesam.
Album “Dotla”, będący rozwinięciem pochodzącej z końca sierpnia 2019 roku cyfrowej czwórki “Дотла” (zachowany został tytuł) ukaże się 18 lutego.
Ostatnim, jak na razie zapowiedzianym na luty, wydawnictwem Ant-Zen będzie cyfrowy album Massaith “4 · My Inner Demons Speaks · Chapter One”, stanowiący zbiór kompozycji spod ręki dobrego kontrapunktowego znajomego Anatoly’a Tokee Grinberga. Nazwa projektu odwołuje się do wspomnień artysty, zresztą nagrania ujawniane pod tym szyldem od lat stanowią prowadzony od niemal dekady, swoisty dźwiękowy osobisty diariusz. Terenowe zapisy z najważniejszych chwil w życiu Grinberga – narodziny córki, obserwacja jej rozwoju i towarzyszenie jej w codziennych zajęciach, śmierć matki, która zmarła na raka w 2017 roku, nagrania z podróży z Rosji do Izraela na jej pogrzeb, rejestracje z jazdy konnej, spacerów po lesie. odgłosy miasta, przejeżdżających tramwajów czy metra (a wszystko to przetworzone, zamaskowane, nieoczywiste, niedopowiedziane), są obok eksperymentalnej elektroniki nierozerwalną składową tych nagrań. Podobnie jak zapisane w nich i utrwalone w pamięci silne emocje i osobiste uczucia. Massaith po hebrajsku oznacza “ciężarówka”, przyjęcie tej właśnie nazwy jest bezpośrednim przywołaniem lat służby wojskowej, jaką Tokee spędził za kierownicą tego pojazdu. Podobny zamysł towarzyszył ujawnionemu, także jedynie w formie cyfrowej w kwietniu ubiegłego roku, zestawowi “4 · My Inner Demons Speaks · Chapter Two”, dostępnego obecnie za darmo w serwisie Bandcamp.
Zwracam też waszą uwagę na wznowienie wydanego pod koniec 2018 roku albumu Distel “Wapens” oraz nowości w katalogu Hymen Records – Erik Schilke “Synthesis” i Mnemonic “Mnemonik”.