Słoweński Laibach ujawnił szczegóły swojego nowego albumu. Płyta „Wir sind das Volk (ein Musical aus Deutschland)” ukaże się 25 marca nakładem wytwórni Mute. Wydawnictwo będzie dostępne w wersji cyfrowej oraz jako CD deluxe. Podwójny winyl trafi do sprzedaży 10 czerwca.
Album zawiera muzykę skomponowaną na potrzeby performatywno – muzycznej produkcji teatralnej „Wir sind das Volk – ein Musical” (“We are the People”), która miała swoją premierę w teatrze Hebbel am Ufer (HAU) w Berlinie, 8 lutego 2020 r. (przed wybuchem pandemii odbyły się jeszcze dwa przedstawienia). W 2021 r. Laibach otworzył festiwal w Klagenfurcie słoweńską wersją musicalu i zagrał dwa kolejne wyprzedane spektakle w lublańskim Kinie Šiška. W marcu tego roku planowane jest wznowione przedstawień w berlińskim HAU, a kolejne potwierdzono w Zagrzebiu, Lublanie, Hamburgu, Mariborze i w Kulturalnej Stolicy Europy – Nowym Sadzie.
Spektakl – a co za tym idzie także płyta „Wir sind das Volk” – oparty jest na tekstach Heinera Müllera (1929-1995), jednego z najbardziej znaczących niemieckojęzycznych dramaturgów od czasów Bertolta Brechta.
W 1990 roku Heiner Müller powiedział: “Jak tylko usłyszę słowo “volk” staję się ostrożny. To nie jest mój “volk”, moi ludzie. Bardzo dobrze zrozumiałem, zwłaszcza jesienią ubiegłego roku, dlaczego Brecht zawsze nalegał na mówienie “ludność”, a nie “ludzie”. Hasło takie jak “Jesteśmy jedną ludnością” oczywiście nie działa. Nie ma w nim żadnej iskry.”
Jak wyjaśnia Laibach: “Podążaliśmy za pomysłem Heinera Müllera, polegającym na pocięciu i przearanżowaniu materiału, wzięciu jego tekstów i umieszczeniu ich w innym kontekście, zrestartowaniu ich przy pomocy muzyki, by w ten sposób wciągnąć publiczność w tę opowieść bądź ją od niej odrzucić. Muzyka odblokowuje emocje jest więc świetnym narzędziem manipulacji i potężną bronią propagandową. Dlatego właśnie połączenie Heinera Müllera, który widział teatr jako instytucję polityczną, z Laibach nie może być niczym innym jak musicalem”.
Dwa lata temu producenci musicalu dodawali: “Dziś po raz kolejny musimy zadać sobie pytanie, kto lub co było tym chórem, który upełnomocnił się hasłem “Jesteśmy ludźmi”. W czasach globalnej regresji, fantazmat “volk” ponownie umacnia się w etnicznej, kulturowej lub ideologicznej jednorodności. Projekt teatru muzycznego “Wir sind das Volk – ein Musical” harmonizuje to, co od dawna łączy poetę Heinera Müllera i legendarny zespół Laibach“.
Początek związków Laibach z twórczością Heinera Müllera datuje się na rok 1984. Skomponowali wtedy muzykę do jego sztuki „Quartet”, która była prezentowana w Słoweńskim Teatrze Narodowym w Lublanie. W następnym roku spotkali się z Müllerem w Berlinie, gdzie dramaturg zaproponował im współpracę. Müller wykorzystał muzykę Laibach w jednym ze swoich przedstawień, ale do wspólnych przedsięwzięć nigdy nie doszło. Dopiero po latach szefowa Międzynarodowego Stowarzyszenia Heinera Müllera Anja Quickert zasugerowała pośmiertny projekt oparty na tekstach artysty.
Ozdobą graficzną albumu i wkładki są obrazy Epiphany II: Adoration of the Shepherds (1998, kolekcja Fine Arts Museums of San Francisco) i Epiphany I: Adoration of the Magi (1996, kolekcja Denver Art Museum) autorstwa znanego austriacko-irlandzkiego artysty Gottfrieda Helnweina. Obrazy te, pochodzące z serii Epiphany, jedne z najbardziej rozpoznawalnych dzieł artysty, nawiązują do dwóch głównych tematów jego twórczości: dzieciństwa i narodowego socjalizmu.
Laibach ma talent do precyzyjnego wyczucia czasu i “Wir sind das Volk” nie jest tu wyjątkiem. Termin “volk” (naród lub lud) przeszedł głęboką zmianę znaczeniową od 1989 r., kiedy to w czasie upadku muru berlińskiego skandowano “my jesteśmy ludem”, by obecnie w całej Europie i Ameryce stać się synonimem i narzędziem nacjonalistycznego i rasistowskiego wykluczenia.
Laibach powstał w ówczesnym jugosłowiańskim przemysłowym mieście Trbovlje. Założony w roku, w którym zmarł ojciec założyciel kraju – Tito, stał się jednym z najbardziej cenionych i rozpoznawalnych na arenie międzynarodowej zjawisk artystycznych pochodzących z byłych krajów komunistycznych Europy Wschodniej i Środkowej. W 2019 roku wydali autorską interpretację “The Sound of Music”, wymyśloną podczas podróży i koncertów w Korei Północnej, a w 2020 roku świętowali cztery dekady swojego istnienia wydawnictwem “Laibach Revisited”.